نقش طلاب خواهر در آگاه سازی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه در مورد آسیب های ترویج بی بند و باری اخلاقی
سرکار خانم زهرا جعفری مشاور مدرسه
پیرامون نقش طلاب خواهر در آگاه سازی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه در مورد آسیب های ترویج بی بند و باری اخلاقی گفت:
وظایف طلاب آگاه سازی و روشنگری دانش آموزان نسبت به عواقب چنین مسایلی در آینده و زمان حال می باشد، که این عواقب عبارتند از :
سقوط انسانیت و عزت نفس انسان، بازیچه قرار گرفتن دختران در جامعه، سست شدن بنیاد خانواده در آینده، افزایش تنش های ناشی از حوادث که مترتب بر این امراست. مانند انتشار عکس های خصوصی افراد در فضای مجازی و … ، شکسته شدن حریم ها و حرمت ها در جامعه، تنزل لایه های امنیتی مثلا امنیت اجتماعی ، اعتقادی، اقتصادی و … آسیب می بیند و در نتیجه خفقان بر جامعه حاکم می شود.
طلاب و مبلغین باید دانش آموزان را نسبت به سطوح ارتباطی در جامعه آگاهی بخشند. هرانسانی سه نوع رفتار از خود بروز می دهد:
1- رفتار انسانی: در جامعه زن و مرد باید به شکل انسانی خود ظاهر شوند، نه به صورت زن یا مرد به همراه جذابیت های خاص خود.
2- رفتارهای عمومی محبت آمیز(مانند رفتار خواهر و برادر): یعنی بخشی از حرمت هایی که در جامعه است بین افراد در خانواده قطعا شکسته می شود و حالت خودمانی و راحت تری بین آنها برقرار است.
3- رفتارهای همسری و زناشویی: که این رفتار مختص زن و شوهر می باشد.
حال اگر رفتارهای نوع سوم یا حتی نوع دوم به داخل جامعه کشیده شود، اخلاق از جامعه حذف خواهد شد و به حقوق افراد تجاوز شده و باعث از بین رفتن قدرت تمرکز و در نتیجه افزایش فساد در جامعه می باشد.
وظیفه دیگر طلاب نسبت به روشنگری دانش آموزان توجه به عنصر انتقال پیام می باشد. انتقال پیام دارای سه عنصر گیرنده پیام، ارایه دهنده پیام ، متن پیام و ابزار انتقال دهنده می باشد.
در ارایه پیام لازم است ارایه دهنده پیام (طلاب و مبلغین) هم از پیام های دقیق ، جذاب و به موقع استفاده کنند و هم مساله مخاطب شناسیو توجه به ویژگی های سنی، جنسی، تحصیلی و … دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند.
انگیزه دادن به مخاطب، صمیمیت با نوجوانان و جوانان و بیان موضوع به صورتی که مخاطب را جذب نمایند از مسایل بسیار مهم در روشنگری دانش آموزان می باشد.