زمزم احکام
یکی از مسلمات اسلامی این است که احکام شرع تابع مصالح و مفاسد واقعی است، اگر مصالح و مفاسد نبود نه امری بود نه نهی و نه حکم به نجاست و طهارت. یکی از نجاسات سگ می باشد که طبق مسأله 105 توضیح المسائل مراجع: سگ و خوکی که در خشکی زندگی می کنند حتی مو، استخوان، پنجه، ناخن و رطوبت های آنها نجس است ولی سگ و خوک دریایی پاک است.
بعضی افراد به بهانه اینکه حکم نجاست سگ در قرآن نیامده و حاضر به قبول این حکم نمی شوند در صورتی که خیلی از احکام فقهی ما صریحاً در قرآن نیامده و ما طبق آیه 9 سوره حشر، تبیین و تفسیر آن احکام را از پیامبر و امامان می گیریم.
نجاست سگ در روایات
امام علی(ع) فرمودند: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید و در کتاب وسایل الشیعه باب نجاسات آمده از امام صادق(ع) در مورد سگ پرسیده شد حضرت فرمودند: آن پلید و نجس است و از باقیمانده آبی که خورده نمی توان وضو گرفت، چنین آبی را دور بریز و ظرف را اول خاک مال کن و بعد با آب بشوی.
حکم خرید و فروش سگ
طبق احکام معاملات که در کتاب مکاسب آمده، خرید و فروش عین نجاست حرام است مگر اینکه منفعت عقلایی داشته باشد. پس سگ که نجس العین است خرید و فروش آن برای کارهایی همچون نگهبانی، شکار، تجسس در اداره پلیس و… که منفعت عقلایی دارد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش سگ های تزئینی که هیچ استفاده و فایده عقلایی ندارد حرام است.
حکم نگهداری سگ در خانه
نگهداری سگ در خانه فی نفسه با رعایت نظافت، طهارت و بهداشت اشکال ندراد ولی طبق مطالعات روانشناسی انجام شده، انسان در کنار هر چیزی قرار بگیرد به سرعت با آن انس می گیرد و خصوصیات و ویژگی های آن را درون خود ایجاد می کند از این رو نگه داشتن این حیوان با توجه به تحت تأثیر خوی حیوانی و سگی قرار گرفتن، در شأن و شخصیت یک مسلمان نیست و در ارتباط بودن با او باعث نجس شدن بدن و خانه و زندگی انسان می شود و اگر حتی یک مو از این حیوان همراه شخص نمازگزار باشد باعث بطلان نماز او می شود.
» فصلنامه نجد مدرسه معصومیه س شماره18 پاییز95